Kasutatud auto Saksamaalt: palju võimalusi, palju ohte
9. november 2017Kasutatud autode tellimine Saksamaalt ja mujalt Lääne-Euroopast muutub üha popimaks, samuti lisandub teenusepakkujaid. Asjatundjad räägivad, millised võimalused ja ohud autode toomisega kaasas käivad.
Euroopast tellitakse kasutatud ja ka sisuliselt uusi autosid aina enam, kinnitavad nii mobile.ee juhataja Silver Havamaa kui ka Nordauto Grupp OÜ juht Priit Ärmpalu. Havamaa nimetab peamiste põhjustena ostuteadlikkuse tõusu, trendi ja ka kasvavat julgust tellida, samuti palju paremat valikut kui kohalikul turul. „Tellida saab just seda, mida hing ihkab, pole tarvis teha kompromisse selle arvelt, mis on meie turul saada. Samuti on uute autode puhul tarneaeg teinekord väga pikk. Kui Eestis peab mõnda mudelit 10 kuud ootama, siis võimalik, et meie saame sama auto tuua loetud nädalatega,” loetleb ta põhjuseid, miks aina enam kliente otsustab auto neilt tellida.
Ühtlasi tekib aina juurde ka tellimise teenust pakkuvaid ettevõtteid. Kiire internetiotsinguga leidsime oma paarkümmend ettevõtet, kes pakuvad kas lihtsalt transporti, kus klient peab ise asjaajamistega toime tulema, või osutavad n-ö täisteenust: otsivad sobiva auto välja ning ulatavad kliendile Eestis arvel oleva, pestud-poleeritud, soovitud lisavarustusega täiendatud ning nii põhjaliku tausta- kui ka tehnilise kontrolli läbinud auto võtmed.
Peale teenusepakkujate on Ärmpalu kinnitusel päris palju inimesi, kes ise autode toomise protsessi naudivad ning iga aasta või paari tagant endale mõne sõiduki toovad. Kõige popimate autodena nimetavad mehed Saksa marke – Audit, BMW-d, Mercedes-Benzi ja Volkswagenit – hinnaklassina aga 10 000 kuni 30 000 eurot. Tellitakse ka kõiki muid sõidukeid, alates motorolleritest kuni suurte tööstusmasinateni välja.
Mitut sorti ohud
Nii teenusepakkuja valikul kui ka ise toomisel on palju nüansse, millega tuleb arvestada. „Teenusepakkuja valimisel on ohu märk, kui ettevõte on väga värske ja tal puudub kapital,” soovitab Havamaa alati teha kõigepealt firma taustakontrolli. „Seetõttu puudub neil põhjalik kogemus, mis võib tähendada probleemide teket, mida kogenumad firmad vältida oskavad. Kui auto ka kenasti kohale jõuab, kuid sellega mõni kulukas mure tekib, on väikesel firmal vastutamise asemel lihtsam ettevõte likvideerida. Siis pole kliendil kedagi, kelle poole oma probleemiga pöörduda. Selliseid juhtumeid on Eestis olnud küll.” Suuremad firmad aga Havamaa sõnul mainega mängida ei saa ning seetõttu on mobile.ee tihtipeale auto toomisest üldse loobunud – isegi kui klient tahab, kuid tundub, et sõidukiga on midagi korrast ära.
Tavaline oht, mis võib siiski auto kättesaamise aeganõudvaks ja tülikaks muuta, on seotud äri mastaapsusega: Saksamaalt ostetakse autosid lihtsalt äärmiselt suures mahus ka paljudest muudest riikidest ning kui kiiresti ei reageeri, jäädakse heast autost ilma. „Seepärast peaks klient endale hästi selgeks tegema, millist mudelit, varustust, värvi ta soovib ja milline on eelarve. Kuna ka asjaajamine võtab natuke aega, pole ime, kui pikemalt kaalutlev klient jääb teinekord mitmest autost järjest ilma,” märgib Ärmpalu. Ise toomise ning algajate firmade kasutamise puudusena nimetab ta veel riske bürokraatia, paberimajanduse ning käibemaksuküsimustega: siin on nüansse palju ja mõni eksimus võib tähendada muu hulgas, et Eestis tekivad raskused auto arvelesaamisega.
Ettevaatust – libakuulutused
Kõige suurema riskina nimetavad mõlemad spetsialistid aga niinimetatud libakuulutusi. Havamaa kinnitusel võitlevad müügiportaalid nendega küll väga aktiivselt, kuid päriselt probleemist jagu saadud pole. Lühidalt kirjeldades on põhiskeem järgmine: petturid lisavad portaali kuulutuse, mille taga tegelikku autot pole. Auto on reeglina ahvatlevalt odav ning selle õnge minevatelt klientidelt kasseeritakse sissemaks/broneerimistasu. 10protsendilise tasuna võib aga mitukümmend tuhat eurot maksva auto pealt mitmelt huviliselt raha kasseerides teenida hõlpsalt väga suuri summasid. Peagi kuulutus kaob ning müüjad koos sellega, klient aga jääb ilma nii autost kui ka rahast. Või kui auto ka ostetud saab, võib see olla hoopis teine, kui piltidel näidati. Või siis on sel mõni oluline ja kulukas puudus.
Peamiselt just seetõttu on suuremad ettevõtted tihtipeale üleüldse loobunud eraklientidelt autode ostmisest ning eelistavad tuntud ja tunnustatud ettevõtteid. „Kõige kindlam on muidugi osta kohalikelt margiesindustelt, ka nemad ei mängi oma mainega, autod on ausad ja asjaajamine korrektne. Kui hiljem probleeme tekibki, saab need lahendatud,” kinnitab Ärmpalu. „Kui eraisikult ostetud autol ilmnevad varjatud vead või esitati kuulutuses valeinfot, pole enam kellegi poole pöörduda.”
Margus Pipar
Lisalugu:
Mis teenus maksab?
Auto toomise hinnad sõltuvad paljudest nüanssidest, alates sellest, kui kaugel sõiduk asub, kuni selleni, kui suurt sissemakset soovitakse tellimisel teha. Valisime välja ühe 14 000 eurot maksva Lõuna-Saksamaal müüdava 2008. aasta Mercedes-Benzi ning uurisime eri ettevõtetest, mis maksaks selle Eestisse toomine n-ö võtmed kätte teenusena: et auto oleks arvel, tehnoülevaatusega, puhas ja valmis uue omaniku käes kohe sõitma. Mitmel ettevõttel on kodulehel põhjalik kalkulaator, mis näitab vastavalt kliendi eelistustele auto lõpphinda (nt a2autowelt.ee, docs.ee mobile.ee, tehaseauto.ee). Paari ettevõttesse saatsime meiliaadressile või kontaktvormi teel päringu. Vastused saabusid loetud minutitega. Hinnatase on suurematel firmadel väga sarnaseks timmitud ning täisteenuse eest küsiti mõnel juhul vaid paarieurose erinevusega 1500–1600, paaril juhul ka 1300–1400 eurot. Ise asju ajades, müüjaga suheldes ning autot siin arvele võttes võib aga ainult transpordi saada ka u 500 euro eest.